2015. júl 03.

Észak-olaszországi kirándulás

írta: vpg_pad

Egyéves előkészület után 2015. június 19-24 között 43 fő, zömmel 11.b, 11.a osztályból, hatnapos kiránduláson vett részt Itália északi részén. Szállásunk Bibionéban volt, ahol a nyaralás minden kelléke megtalálható: homokos tengerpart, napfény…stb. Buszunk péntek éjjel indult útnak majd másnap reggel első világháborús emlékhelyek megtekintése volt a program. Monte San Michele (Szent Mihály-hegy) birtoklásáért súlyos harcok folytak a háború folyamán. A hegy tetején kiépített Emlékpark (Zona Sacra) bemutatja a háború nehézségeit, mindennapokat a lövészárkokban, illetve a terepadottságokból eredő sajátos harcmodort. Jelenleg múzeum, emléktáblák, ágyúk, olasz és osztrák-magyar lövészárkok és kavernák láthatók itt. Pompás kilátás nyílik a hegy tetejéről a Júlia-Alpokra, az Isonzó völgyére és a gorziai síkra. Az emlékparkban található emlékhelyeken koszorút helyeztünk el az elesett hősökre emlékezve, a Szózat éneklése közben. Innét a Visitiniben található Magyar Kápolnához mentünk ahol szintén koszorút helyeztünk el és a Piarista himnuszt énekeltük emlékezve a Piarista Gimnázium egykori diákjaira, akik a világháború áldozataivá váltak akár ezen a hadszíntéren akár máshol. Fogliano Redupigliai osztrák-magyar katonai temetőben szembesültünk azzal, hogy az itt eltemetett 14.450 fő alig volt idősebb, mint a túrán résztvevők többsége. Ezt a temetőt 2014-ben Ferenc pápa is meglátogatta, míg az előbb említett helyeken két héttel korábban Áder János köztársasági elnök úr is járt. Mindhárom helyszínen elhelyezett koszorúnk felirata a következő volt:

„Dulce et decorum est pro patria mori” (Édes és dicső a hazáért meghalni) „Piarista Gimnázium - Vác”

Másnap szentmisén vettünk részt a Bibionei templomban. Érdekes és felemelő élmény volt a szentmisén részt venni. A latin nyelvtudás a mise jelentős részét érthetőbbé tette. A prédikációt és az evangéliumot azonban a szentmise végén felolvastuk illetve összefoglaltuk. Az evangéliumban halott vihar lecsendesítésébe kapaszkodott bele a plébános atya és Ferenc pápa legújabb enciklikájára utalt, amikor a bevándorlók sorsáról értekezett. A szentmise felajánlása a bevándorlók megsegítésére fordítódott. Majd egésznap a tengerpart örömeinek adtuk át magunkat és pihenő napot tartottunk.

Hétfőn Verona és Pádova városának meglátogatása történt. Mindkét történelmi város más hangulatú, mint a tengerparti modern üdülőhely. Rómeó és Júlia városa, amely etruszk eredetű és a római korból fennmaradt amfiteátrummal illetve középkori belvárossal büszkélkedhet. De itt élt és alkotott Dante. Szent Antal városa hasonló történelmi múlttal büszkélkedhet. A város kiemelkedő nevezettessége a Szent Antal bazilika, amelynek szomszédjában élt és alkotott Donatello. Ékes bizonyítéka a téren álló Gattamelata-szobra. A város híres egyeteméről melyben örömmel fedeztük fel hogy sok magyar főúr is tanult az intézmény falai között.

Túránk utolsó napján a Dolomitokban tettünk kirándulást ahol Cadore-ban megtekintettük Tiziano szülőházát és a templomban őrzött néhány alkotását. Itt ékes magyarsággal imádkoztunk és énekeltük ősi magyar himnuszunkat, a Boldogasszony anyánkat. A Misurina tengerszemig folytattuk utunkat az Alpok egyre emelkedő csúcsai között mely igencsak szemet gyönyörködtető látvány volt. Az itt töltött idő alatt megtapasztalhattuk, hogy a hegyek között milyen gyorsan változik az időjárás. Csendes esőből vihar lett mely indulásra sarkalt bennünket. Majd egy ciklon hatása alatt a hegylábánál elemi erejű viharba kerültünk mely szintén izgalmas tapasztalatokat tartogatott számunkra.

Így élményekben gazdagodva másnap kora reggel értünk haza. Ezúton szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki hozzájárult a kirándulás sikeréhez: Berkes Piarista Alapítvány, Karitász, kísérő tanárok és szófogadó diákoknak is.