2015. dec 15.

TANULÁSMÓDSZERTAN

írta: vpg_pad
TANULÁSMÓDSZERTAN

images.jpg

Iskolánkban 2015. november 26-án szülőknek, tanároknak, érdeklődőknek tartott előadást Salamon Ágota tanárnő és Somogyi Klára iskolapszichológus Mitől lesz könnyebb a tanulás ill. Boldog gyerek? Jó jegyek? címmel.

A téma fontosságát jelezte, igazolta vissza az a tény, hogy az iskola egyik nagy előadója szinte teljesen megtelt. Ez a kérdéskör mindig nagyon aktuális, hiszen mindnyájan tapasztaljuk, hogy gyermekeink néha nagyon szélsőségesen reagálnak az iskolában rájuk váró kihívásokra. Ez megnyilvánulhat a tanulás iránti közömbösségben, a kényszeres megfelelni vágyásban, esetenként különböző testi, lelki tüneteket produkálva (hasfájás, depresszió közeli állapot, stb.). Ilyenkor a legtöbb szülő megijed, keresik az okokat és a megoldásokat, de legtöbbször nem találnak hosszú távra megoldást nyújtó tényleges segítséget.

Mindannyian tudjuk, hogy nagyon sok mindennek át kellene alakulnia az iskolarendszert illetően, hogy a gyerekek számára ideálisabb tanulási környezet és reálisabb követelményszisztéma legyen, de ezeket a körülményeket nem tudjuk megváltoztatni.

mk1-265x300.png

Az előadások abban nyújtottak segítséget, hogy nekünk szülőknek – tanári és pszichológiai szempontból – mennyi mindent lehet figyelembe venni gyermekeink tanulásával, a mi hozzáállásunkkal kapcsolatban, annak érdekében, hogy   a régi beidegződéseinken változtatni tudjunk,valamint mi szülőként mit tudunk tenni, hogy , kiegyensúlyozott és kevésbé kimerült  tanulókká váljanak. Az elején úgy tűnhet, hogy ezek a módszerek a rendelkezésre álló napi 1-1 és fél órába nem férnek bele, de ha rutinná válnak, hatékonnyá teszik a tanulást, és a gyermekeink képesek lesznek könnyen alkalmazkodni a gyorsan változó követelményekhez.

 A tanulást az alábbi szempontokat figyelembe véve tehetjük hatékonyabbá:

 

  1. A gyerekek végezzenek olyan tevékenységeket is, melyeket örömmel  csinálnak, melyek révén mind a szorongás, mind az unalom elkerülhető (ld. FLOW állapot –  Csíkszentmihályi Mihály). Ezzel önbizalmat és magabiztosságot szerezhetnek azokon a területeken, melyeken a képességeik és a kihívások egyensúlyban vannak, és ezt az élet nehéz pillanataiban is kamatoztatni tudják majd.
  2. Hajlamosak vagyunk csak azokat a képességeket észrevenni és értékelni, amiket az iskola  érdemjegy formájában értékel. Ez pedig a gyerek egész személyiségének csak nagyon kis szelete. Tudatosítsuk magunkban, hogy gyermekünk jóval több és értékesebb annál, mint amit az iskolai bizonyítványa jelez (ld. többszörös intelligencia).
  3. Motiváljuk a gyerekeket, hogy legyenek céljaik, és ezek elérése miatt tanuljon, ne a külső elvárásoknak akarjon megfelelni.
  4. Fontos, hogy elvárásainkat reálisan igazítsuk a gyerekek képességeihez. A túl nagy elvárások szorongáshoz vezetnek. A szorongás pedig minden tanulási folyamatot gátol.
  5. Számba kell venni, hogy mit áldozunk fel a jó bizonyítvány érdekében és hogy ennek van-e értelme. A jövőtől való félelmeinkkel, nem reális elvárásainkkal a gyerekek jelenét tesszük tönkre.
  6. Tudatosítsuk a gyerekekben, hogy lehet hibázni, lehet javítani, a hibákból lehet tanulni.
  7. Ne csak feladatteljesítést várjuk el tőlük, hanem adjunk is lelki, szellemi síkon gyermekeinknek, támogassunk őket aktív kommunikációval, érzelmeikre ható motivációval!
  8. Ne a gyerekek feje fölött hozzuk meg döntéseinket, hanem kérdezzük meg őket, hogy mi lenne nekik a legjobb, hogyan tudnánk nekik igazán segíteni!

 

Általános tanulásmódszertani tanácsok:

  1. Fontos, hogy biztosítsunk a gyerek számára nyugodt tanulási körülményeket, és napi 7-8 óra alvást. Alvás alatt is „tanul” az agy, elmélyíti, beépíti a tudatba a napközben megszerzett ismereteket, tapasztalatokat.
  2. Sokat számít, ha az iskolából hazaérve, a táskából kipakolva, mielőtt a gyerek kézbe vesz egy-egy tankönyvet, pár perc alatt gondolja végig, hogy miről volt szó az adott órán.
  3. Tervezze meg, mit fog tanulni, milyen sorrendben, mire mennyi időt szán, és tervezzen be pihenőidőt is.
  4. Jó, ha tisztában van azzal, hogy melyik napszakban megy legjobban a tanulás (házi feladat készítése esetén a délután melyik részében). Ilyenkor mindig a legnehezebb anyaggal kezdje a tanulást, fáradtabban könnyebb a számára egyszerűbbekkel foglalkozni.
  5. Fontos, hogy tisztában legyen azzal, milyen módszerrel tud leghatékonyabban tanulni (hallás után, mozgás közben stb., ld.: tanulási stílusok + felmérő tesztek.)
  6. A megtanulandó anyagot bontsa részekre, először csak olvassa át, próbálja meg felidézni az órán hallottakat, nézze meg a füzetbe leírt vázlatot. Fogalmazzon meg a témával kapcsolatosan kérdéseket, emelje ki a lényeget, próbálja meg a már meglévő tudásához kapcsolni az újakat.
  7. Mondja fel az anyagot! Ez nagyon fontos, hiszen, ha meg tudja fogalmazni, el tudja magyarázni (esetleg szülőnek, testvérnek, barátnak, osztálytársnak felmondani), akkor marad meg igazán az elsajátított anyag (ld. tanulási piramis).
  8. Óráról órára próbáljon tanulni, a kampánytanulásnak nincs maradandó hatása. Gyors tanulás = gyors felejtés.
  9. A több, kisebb időegységre bontott tanulás hatékonyabb. A 3*10 perc több, mint az 1*30 perc.
  10. Az alvás előtti időt érdemes kihasználni ismétlésre, éjszaka dolgozik az agy.
  11. Ha nem megy valami, tegye félre, ne gyötörje magát, kérjen segítséget, térjen vissza rá később.

 Ilyen, és ehhez hasonló, megszívlelendő apró lépésekkel tehetjük könnyebbé gyerekeik iskolás éveit, mondhatni mindannyiunk életét. Nem a „tuti módszert” kaptuk meg az előadóktól, amitől egy csapásra megoldódnak a problémák, hanem kaptunk néhány tanácsot, egyfajta új szemléletű útmutatást a tanulás folyamatának megkönnyítésére, hatékonyabbá tételére.

Köszönjük az előadóknak a témában való lelkiismeretes, alapos felkészülést, és az élvezetes előadást. Jólesett, hogy a tantestület több tagja próbálja megkönnyíteni mind a gyerekek, mind a szülők helyzetét, és pozitívan áll hozzá a kooperatív tanuláshoz.

Salamon Ágota előadásának ppt verziója, valamint Szitó Imre tanulási stílus kérdőíve.

Jó megismerni a saját tanulási stílusunkat, mert a ránk szabott tanulási ötletekkel könnyebbé tudjuk tenni a tanulást. Másképpen tanul az, aki sokat szeret mozogni, másképpen az, aki inkább a hallott információra, másképpen az, aki pl. a látottakra emlékszik jobban. Szitó Imre pszichológus tanulási stílus kérdőíve, a kapott eredmények kiszámítása, és az adott tanulási stílusnak szóló tippek találhatóak a mellékletben.

 Ajánlott irodalom:

Csíkszentmihályi Mihály: Flow. Az áramlat. A tökéletes élmény pszichológiája, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2001.

Sean Covey: A kiemelkedően eredményes fiatalok 7 szokása, Harmat Kiadó, Budapest, 2014.

 Köszönet az előadóknak!

 Iskolai Szülői Szervezet

Szólj hozzá

beszámoló